EN

קליעה בקש

קליעה-בקש-מקלעות-חיטה-קישוטים-לבית-טבעיים

מפגש ראשון

קליעה בקש חיטה התגלתה לי לראשונה ביריד קולעים בצרפת. שם היה דוכן של קולעת שהתמחתה בקליעת מקלעות וקישוטים קטנים מקש. לשם כך, משתמשים בזנים מיוחדים של חיטה, שלה מאפיינים המתאימים לקליעה, כמו עובי וחוזק, ויופי הקש לאחר הייבוש. הקש נקצר בקיץ לאחר שהתייבש בשדה. לפני הקליעה – כמו יתר חומרי הקליעה הטבעיים – יש להשרות את החומר במים לשם ריכוכו ולאפשר קליעה בקש מבלי שהוא ישבר.

תמונות מהדוכן ביריד הקליעה בצרפת של יצירות שנקלעו ע"י Lydie Banquart :

מקלעות-חיטה-קליעה-בקש-לעיצוב-הבית
מקלעות-חיטה-קליעה-ספירלית-פסטיבל-הקליעה-בצרפת
מתנה-לחג-מקלעות-חיטה-קש-קישוט-לסלון
קליעה-בקש-מקלעות-חיטה-קליעה-ספירלית
קליעה-בקש-מקלעות-חיטה-קליעה-ספירלית
מקלעות-חיטה-קישוטי-קיר-קליעה-בקש-לעיצוב-הסלון

יש תחושה של שבריריות כשרואים את עבודות הקליעה בחומר העדין הזה. עדינות שברירית. ממש פחדתי לגעת, והכל בזהירות. פחד ממעיכה.. לאחר כמה שנים, כשכבר יצא לי להתנסות בקליעה בקש – גיליתי לפתע שזה לא כזה שביר. ואף הבאתי מספר מוצרים במזוודה לארץ – והם הגיעו שלמים.
והנה מה שהבאתי : בקבוק מצופה בקש בקליעה ספירלית. ורעשן חיטים ענק.

קליעה-בקש-בוהו-שיק-עיצוב-טבעי-לקישוט-הבית

הפריט שכולנו מכירים העשוי מקש – הוא כמובן הכובע מקש. לאחת השיטות להכנת כובע קש היא קליעת צמה ארוכה, ואז את הצמה תופרים יחד ליצירת כובע. (כמו הכובע הימני בתמונה).

כובע-קש-קלוע-ידנית-עיצוב-בגדים-טבעי

מקלעות החיטה

מקלעות החיטה, הם לרוב בעלי צורות פשוטות, ובאות לקישוט וכסמל לשפע. בספרה של יונית קריסטל מופיע תיאור של הכנת מקלעת חיטים מסורתית שהיא למדה מהערבים פה בארץ. מקלעת החיטה הישראלית מאוד דומה לאלו האירופאיות.

לאחר מספר שנים היגעתי לפסטיבל קליעה בפולין. שם פגשתי קולעות בקש ממזרח אירופה. ואז התגלה בפני עולם שלם וחדש של קליעה שלא הכרתי. במזרח אירופה לקחו את הקש ויצרו ממנו מוצרים  מרהיבים. דמויות שונות, קישוטים לקירות, קישוטים לבגדים, וזרים וכובעים מרהיבים שעליהם מונחים פרחים שגם הם מקש.
קולעים בקש ניתן למצוא בכל מקום, אבל במזרח אירופה כמו בבלרוס, הפכו את זה ליצירה מרהיבה. הנה סרטון שהוכן על ידי אונסקו על הקליעה בבאלרוס.

הבסיס של חלק גדול מהקליעה, הוא קליעה ספירלית. והשאר הוא שילוב של טכניקות קליעה פשוטות, כמו ליפוף, צמות ושתי וערב. ללימוד מהי קליעה ספירלית ניתן לגשת לסרטון הדרכה שלי על הכנת רעשן.

פרטי לבוש שונים הקלועים בקש : https://thestrawshop.com/straw-fashion/

עוד מספר תמונות של עבודות קליעה בקש חיטה, שצילמתי בפסטיבל בפולין, רובן נקלעו ע"י Raisa Ramanenya מבלרוס.

בובות-קלועות-מחיטה-קש-בלרוסRaisa-Ramanenya-
Raisa-Ramanenya-קליעה-בקש-אריה
פסלון-קלוע-מקש-עיצוב-הבית-קישוט-לשולחן
פרחים-קלועים-מקש-טבעי-וצבוע-קישוט-לבית
דילוג לתוכן