EN

הכנת הסנסנים לקליעה

קליעת-סלים-חומרים-טבעיים-קש-סנסנים-סדנאות-קליעה-סטודיו-לאומנות-יצירה-קליעה-אומנותית

איסוף הסנסנים עבור סדנאות קליעה בקש ולקליעה עצמית נעשה בכל שנה מחדש. תקופת האיסוף היא לאחר הגדיד שהוא בסביבות חודש נובמבר. החקלאים מגדלי התמרים חותכים את הידות עם התמרים מהעץ (לקריאה נוספת). מנערים אותם כך שכל התמרים יפלו לנקודת איסוף התמרים ואת הידות הריקות הם זורקים. בשלב זה הקולעים מגיעים לנקודת הזריקה ואוספים את הידות הריקות.

קליעת-סלים-סנסנים-איסוף-סנסנים-לקליעה-חומרים-טבעיים-עבודת-יד-סלסלות
אני שוכב על ערמת הסנסנים (תמונה מלפני כמה שנים)
ערמת-סנסנים-לקליעה-סטודיו-לאומנות-קליעת-סלים-יצירה-סדנאות
הסנסנים שנאספו – הגיעו הביתה.

מה הם הסנסנים? התמרים גדלות ומחוברות לענפים שנקראים סנסנים. כל קבוצת סנסנים מחוברים יחד לענף מרכזי שנקרא "ידה". ונקרא כך כי מראהו מזכיר צורת יד. יש ענף מרכזי אחד שיוצאים ממנו כמו הרבה אצבעות שהם הסנסנים עצמם.

סנסנים-לקליעת-סלים-ידות-סדנת-קליעה-מתנה-מיוחדת

בשלב הליקוט והאיסוף של הידות, הסנסנים לא לגמרי יבשים. חלקם יכול להיות אף כתום (שזה צבע הענף טרם ייבושו). ולכן מאוד לא מומלץ לקלוע עם סנסנים טריים. שכן גם אם הם נראים יבשים לגמרי הם עדיין יהיו קשים לקליעה. ולכן אני תמיד מאחסן את הסנסנים החדשים לפחות לחצי שנה לפני שאני מתחיל לקלוע איתם.

הורדת כפתורים

טרם האחסון שלהם אני מקפיד להוריד לכולם את הכפתורים. הכפתורים אלו העיגולים הקטנים שבראש פרי התמר. כאשר מנערים את התמרים מהענף נשארים הרבה עיגולים קטנים קשורים לענף עצמו. מכיוון שזאת נקודת החיבור לתמר, בעיגול עצמו יש שאריות פרי מתוק וזה מושך אליו חרקים. לכן לפני האחסון אני מוריד את כל הכפתורים מהסנסנים. עם השנים מצאתי שהכי נוח להוריד את הכפתורים. כאשר הסנסנים עדיין מחוברים לידה ולא לאחר שנחתכו ממנה. הורדת כפתורים היא פעולה שלוקחת זמן, ולכן אני כל יום מפנה לזה קצת זמן.

קליעת-סלים-מסנסנים-סטודיו-ליצירה-סדנאות-קליעה

אחסון ראשוני

לאחר ניקוי הכפתורים ואחסון של לפחות חצי שנה , אני חותך ומפריד את הסנסנים מהידות. ואורז את הסנסנים בחבילות של 1 ק"ג. וכך מאחסן אותם מחדש במחסן שלי, כך שיהיה זמין לקליעה.

סנסנים-לקליעת-סלים-סדנאות-קליעה-סטודיו-לקליעה-ויצירה
סנסנים-טבעיים-לקליעת-סלים-סדנאות-קליעה-סטודיו-לאומנות-לקליעת-סלים
מימין – השאריות של הידות אחרי שנחתכו מהם הסנסנים

נראה לי ששיטת הטיפול והאחסון של הסנסנים שתיארתי עד כה היא די ייחודית לי. רוב הקולעים פשוט שומרים את הידות כפי שלוקטו ולפני השימוש הם חותכים ומנקים את הכפתורים. כי בסדנאות קליעה בקש לפעמים רוצים שהתלמיד יכיר את כל שלבי העבודה ולכן הוא מקבל ידות שלמות.

השריה

לפני הקליעה אני משרה את הסנסנים ל-36 שעות עד 48 שעות. זמן ההשריה הוא עד שמתחילים להופיע כתמים חומים על הסנסנים. זמן ההשריה תלוי במיקום שלכם בארץ. וכן האם מקום ההשריה הוא בצל או בשמש – דבר המשפיע על טמפ' המים. באזורים יותר חמים כמו השפלה ומישור החוף מספיק להשרות 24 שעות. 

סנסנים-לקליעת-סלים-סטודיו-ליצירה-אומנות-סדנאות-קליעה-עבודת-יד-אומנותית-קש-יצירה-לבית

לאחר ההשריה אני נוהג לשטוף את הסנסנים במים ולתת להם להתייבש חיצונית. יותר נעים לעבוד ולקלוע עם חומר שמרגיש יבש. הקפידו להשאיר את הסנסנים לייבוש המינימלי כדי שלא יאבדו את הרטיבות והגמישות שהושגו בהשריה.

לאחר יבוש ראשוני אני מכניס אותם לתוך שמיכה. חשוב לשמור את הסנסנים סגורים בשמיכה כדי שהם לא ימשיכו להתייבש. ויאבדו את הגמישות שלהם טרם שסיימנו להשתמש בהם לקליעה עצמה. יש לשמור אותם בתוך שמיכת צמר (סינטטי). בשלב ראשון אם אין לכם שמיכה תשמרו אפילו בתוך שקית אשפה גדולה, אפשר לשים מגבת מסביב.

שמירת הסנסנים בשמיכה סגורה יגרום להם לריכוך נוסף. ולכן במידת האפשר אם יש לי זמן. אני אשאיר אותם כך לכמה שעות נוספות ורק לאחר מכן אקלע.

דילוג לתוכן