לפני מספר שנים, כדי לחקור את אופן יצירת הדוגמאות בקליעה, אפשרויות שונות לקליעת קישוט לסל, ומכיוון שאין טוב ממראה עיניים. קלעתי לי 9 סלסלות כשעל כל אחת דוגמא אחת או יותר, וכך יכולתי לראות כל דוגמא ודוגמא, איך היא נראית ממש על הסל. אחרי שעשיתי אותם – חילקתי אותם, אבל למזלי צילמתי ותיעדתי מראש את מה שעשיתי, מה שאיפשר לי לשתף אתכם עכשיו בהתנסות שהיתה לי.
כל אחד אוהב את הסלים שלו באופן אחר, יש כאלו שמעדיפים טקסטורה אחידה ויש כאלו שדוקא מעדיפים דוגמאות וקישוטים. אסביר:
טקסטורה אחידה
לכל סל יש את אופן הקליעה של הדפנות שלו, (שזה גם מושפע מסוג החומר שבו קולעים). במידה ונחזור על אופן הקליעה לכל גובה הדופן, תתקבל קליעה אחידה שחוזרת על עצמה. ולזה יקרא טקסטורה אחידה.
טקסטורה עם דוגמא
ישנם המון אפשרויות ליצירת קישוט לסל ודוגמאות בקליעת דפנות הסל. אבל ניתן לחלק אותם בקווים כללים ל-2:
- שינוי באופן הקליעה עצמה – הקליעה נמשכת עם אותו החומר, אבל יוצרים שינוי בצורת הקליעה.
- שינוי בחומר הקליעה או בצבע שלו – הקליעה נמשכת באותו האופן, אבל הצבע או החומר של הקולעים משתנה וזה יוצר דוגמא וקישוט.
במאמר הזה אני מבקש להרחיב ולהסביר כיצד ליצור דוגמאות בקליעה וכיצד נראים הדוגמאות השונות. הקישוטים השונים שאדגים נוצרים משינוי היחס בין כמות הקולעים לכמות הניצבים. כל יחס שונה יתן דוגמא אחרת. במקרה זה, חומר הקליעה הוא נצרים צבועים וטבעיים.
.
11 דוגמאות של קישוט לסל
.
דוגמא 11
אני אתחיל מהיחס קולעים ניצבים הכי פשוט : כמות הניצבים מתחלקת בכמות הקולעים ללא שארית. לדוגמא : אם יש לי 16 ניצבים ו4 קולעים – הם מתחלקים ללא שארית. וכן הדבר גם אם יש 15 ניצבים ו-3 קולעים .
במצב זה כל שורת קליעה תחזור על עצמה בשורה מעליה באופן החוזר על עצמו שוב ושוב .
בדוגמא 11 – ישנם 4 קולעים: 2 לבנים ו-2 צבעוניים. וכמות הניצבים היא כפולה של 4 (נניח 16 ניצבים). קליעה כזו יוצרת מלבנים.
בסל זה עשיתי דבר נוסף – כל 4 שורות שיניתי את מיקום הקולעים הצבעוניים, כדי שהמרובעים ישנו מקום. וכך קיבלתי כמו לוח שחמט. אם לא הייתי עושה זאת, הייתי מקבל פסים צבעוניים ולבנים לכל גובה הדופן, מלמטה ועד למעלה.
מכאן והלאה ביתר הדוגמאות, יחס הקולעים – ניצבים משתנה והוא עם שארית.
.
.
.
.
דוגמא 1
כמות הניצבים: 4X+1 , כפולה של 4 ואז אני מוסיף עוד ניצב, לדוגמא: 16+1 = 17 ניצבים.
4 קולעים : 2 לבנים – 2 שחורים
סדר הקליעה : לפני 3 מאחורי 1.
שימו לב שקליעה בדילוג על 3 ניצבים קצת מעבה את הדופן.
.
.
.
.
דוגמא 2
כמות הניצבים: 4X+1 , כפולה של 4 ואז אני מוסיף עוד ניצב.
4 קולעים : 2 לבנים – 1 ירוק – 1 חום
סדר הקליעה : לפני 3 מאחורי 1.
זה כמו הדוגמא הקודמת – דוגמא 1 , אבל במקום 2 קולעים שחורים, הקולעים הצבעוניים הם בצבע שונה. הדבר נראה כדוגמא קצת שונה, למרות שלכאורה זה ממש כמו דוגמא 1.
.
.
.
.
.
דוגמא 3
.
כמות הניצבים: 4X+1 , כפולה של 4 ואז אני מוסיף עוד ניצב.
4 קולעים : לבן – ירוק – לבן – חום
סדר הקליעה : לפני 3 מאחורי 1.
גם כאן זה כמו 2 הדוגמאות הקודמות, רק שהשינוי הוא בסדר הצבעים של הקולעים.
.
.
.
.
.
דוגמא 4
.
כמות הניצבים: 4X+1 , כפולה של 4 ואז אני מוסיף עוד ניצב.
4 קולעים : כחול – לבן – ירוק – לבן.
סדר הקליעה : לפני 2 ומאחורי 2.
.
.
.
.
.
דוגמא 5
כמות הניצבים: 4X+1 , כפולה של 4 ואז אני מוסיף עוד ניצב.
4 קולעים : 1 שחור – 3 לבנים.
סדר הקליעה : לפני 2 מאחורי 2.
דוגמא 6
כמות הניצבים: 4X+1 , כפולה של 4 ואז אני מוסיף עוד ניצב.
4 קולעים : ירוק – שחור – 2 לבנים.
סדר הקליעה : לפני 2 מאחורי 2.
.
.
.
.
דוגמא 7
כמות הניצבים: 4X+2 , כפולה של 4 ואז אני מוסיף עוד 2 ניצבים. לדוגמא : 16+2 = 18 ניצבים.
4 קולעים : כחול – שחור – 2 לבנים.
סדר הקליעה : לפני 3 מאחורי 1.
דוגמא 8
כמות הניצבים: 4X+2 , כפולה של 4 ואז אני מוסיף עוד 2 ניצבים.
4 קולעים : כחול – לבן – ירוק – לבן.
סדר הקליעה : לפני 3 מאחורי 1.
.
.
.
דוגמא 9
.
כמות הניצבים: 4X+2 , כפולה של 4 ואז אני מוסיף עוד 2 ניצבים.
4 קולעים : 2 צבעוניים – 2 לבנים.
סדר הקליעה : לפני 3 מאחורי 1.
צבע הקולעים הצבעוניים – התחלף כל הזמן וכך נוצרה הצבעוניות. אבל סדר הקליעה נשאר קבוע.
.
.
.
דוגמא 10
.
כמות הניצבים: 4X, כפולה של 4.
3 קולעים : 1 צבע – 2 לבנים.
סדר הקליעה : לפני 2 מאחורי 1.
צבע הקולע הצבעוני התחלף כל 2 שורות.
.
.
.
.
.
את כל הדוגמאות הנ"ל אפשר כמובן לעשות תוך שינוי בחומר הקליעה, למשל אפשר לקלוע בסנסנים במקום הנצרים הטבעיים, ובמקום הצבעוניים אפשר להשתמש בענפים בעלי גוון שונה מכל סוג שהוא.
כפי שניתן לראות הפסים נראים הכי אחידים ורצופים – בדוגמאות 7,8,9 (וקצת 10).
הדוגמאות הללו יוצרות קישוט לסל שהוא פשוט ואחיד. כמובן שיש עוד הרבה אפשרויות שונות וכדאי לבדוק את כל יתר היחסים בין הקולעים לניצבים.