EN

כלי עבודה לקליעת סלים

קליעת-סלים-אמנות-יצירה-ידידותי לסביבה

לכל אמנות יש את כלי העבודה שלה, שבהם האמן משתמש לעבודתו. רוב כלי העבודה לקליעת סלים הם כלים מוכרים. אבל חלקם הוא ייחודי ושונה, ונוצר עבור צורך מסוים בעבודת הקליעה.

ככל שהאמנות קיימת יותר שנים, כך התפתחו כלי עבודה ייחודיים לסיוע במלאכה. תחום קליעת הסלים בארץ הוא די חדש יחסית (אצל היהודים) רק כמה עשרות שנים. והוא שואב את השראתו מקליעת הסלים בעולם כולו ובדגש על אירופה. בארץ רוב קולעי הסלים – קולעים בסנסנים, נצרים ובענפים מקומיים נוספים שלוקטו לשם קליעה. רשימת כלי העבודה לקליעת סלים יכולה להיות ארוכה מאוד. אבל ישנם 5 כלים בסיסיים הדרושים לדעתי למי שרוצה להתחיל לעסוק בקליעת סלים:

קטר

קטר הוא הכלי העיקרי בשימוש יומיומי. לכן מומלץ להשקיע ולקנות קטר איכותי. אמנם קטר איכותי יהיה יותר יקר, אבל יחזיק לשנים! ההבדל באיכות מורגש בקלות, קטר איכותי חותך כל ענף בקלות כמו חמאה וגם יחזיק לתקופה ארוכה. קטר אחר פשוט דורש הפעלת כוח בחיתוך ויגמר מהר. דבר נוסף, לעולם אל תחתכו עם קטר הקליעה שלכם – כל סוג של חומר שהוא לא חומר קליעה טבעי, כמו חוטי ברזל למיניהם.
אני חושב שכלי עבודה יפניים הם איכותיים וגם הקטרים היפניים מצוינים. רק צריך תשומת לב, כי השכנה הסינית שלהם מעתיקה ומוכרת מוצרים שנראים זהים אבל כשמנסים אותם, ישר מרגישים בהבדל.

קטר-לקליעת-סלים-כלי-עבודה-לאמנות-הקליעה-והשזירה

מזמרה

חשובה בחיתוך של סנסנים וענפים עבים אחרים. אני משתמש במזמרה של חברת Felco חברה שוויצרית למזמרות (דגם 2) או במזמרה של חברת ARS. גם פה יש הבדל גדול באיכויות של המזמרות השונות. שיתבטא במאמץ הנדרש בכל חיתוך ובכמה זמן הכלי יחזיק אצלכם מעמד. עם מזמרה לא איכותית אף יתכן שלא תצליחו לחתוך אם זה ענף קצת עבה וקשה.

מזמרה-פלקו-לקליעת-סלים-כלי-עבודה-איכותי-לקליעת-סלים-ויצירה

דקר

דקר משמש ליצירת והרחבת המקום להשחלה של הקולע ולעשות חריץ בענף. זהו כלי שניתן לרכוש בכל חנות כלי עבודה. את הדקר שמוצאים בחנויות חשוב לשייף בקצה, כדי ליצור שיפוע מתון ואחיד

דקר-לקליעת-סלים-עבודת-יד-ביטוי-יצירתי-כלי-נפלא

משחיל

גם הוא כמו הדקר עוזר להעביר את הקולע דרך מקום צר שקשה להעביר דרכו. זהו כלי שבמקורו משמש דייגים לעשיית חבלים. הוא קיים בכמה גדלים ולא ניתן להשיג אותו בארץ רק באינטרנט. הכלי נקרא באנגלית – Swedish Fid . אני ממליץ על אורך של כ 175 ס"מ, לרוב זה הגודל הקטן.

משחיל-חבלים-swedish-fid

שפיץ פלייר

זהו פלייר שבמקום 2 צבתות  שטוחות, יש לו 2 חרוטים עגולים. הוא משמש למעיכת הנצרים במקום שנדרש קיפול.

שפיץ-פלייר-מלאכת-יד-יצירה-סטודיו-ליצירה

בעבודה עם חומרים טבעיים נדרש להיעזר בכל מיני כלים, אחד הראשיים שבהם הוא הסכין. אני משתמש בסכין שהוכן בעבודת יד. הסכין נרכש מהרצל שהביא אותו לארץ מיצרן בגרמניה ( הייתי נמנע מלהשתמש בסכין גילוף – כי הוא יהיה חד מידי).

סכין-יצירה-מלאכת-יד-מגרמניה-טבע

כלי נוסף – הוא מטר רץ, כלי למדידה המון פרמטרים בזמן הקליעה. כמו למדוד את גובה וקוטר  הסל.

מטר-רץ-למדידת-מרחק

מנקה כפתורים – כלי לניקוי הכפתורים שעל הסנסנים. במקורו הוא משמש להורדת הקוצים לוורדים.

מוריד-כפתורים-של סנסנים-קליעת-סלים-יפים

קליעה בערבה דורשת כלים נוספים כמו למשל:

קלאפר – כלי, שהוא כמו פטיש. הקלפר משמש כדי להכות על שורת הקליעה. במטרה להוריד אותה למטה כך שכל שורות הקליעה יהיו צמודות זו לזו.

קלאפר-קלפר-בערבה-כלים-ליצירה

סכין מעוגל – לגילוף הערבה או ענפים אחרים.

סכין-מעוגל-לערבה-יצירה-ועבודת יד

מתיז מים – מיכל מים קטן (1 ליטר) עם מתקן להתזת מים- מה שקרוי שפריצ'ר, כדי להרטיב מחדש את חומר הקליעה כאשר הוא מתחיל להתייבש.

יש כמובן עוד כלים רבים ומגוונים אשר נוצרו להכנת חומרי הקליעה עצמם וגם לקליעה עצמה.
כמו שאני עכשיו מכין כל מיני שבלונות מפלסטיק כדי ליצור דוגמאות במנדלות ועל זה ארחיב בפוסט אחר.

דילוג לתוכן